Spørsmål og svar

Långivere.NO - en del av Zensum AS.

Vi mottar daglig mange spørsmål fra både nye og eksisterende kunder. Vi vil at du skal føle deg trygg når du søker lån gjennom oss.

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene fra kundene våre. Ta gjerne kontakt med kundeservice på 23 96 52 00 hvis du ikke finner svar på spørsmålet ditt her, så hjelper vi deg.

Er det trygt å bruke Zensums tjenester?

Når du deler informasjon med oss, lagres denne kryptert slik at ingen utenforstående får tilgang til den. I tillegg er vi svært nøye med hvem som får se informasjon om deg.

Det er kun våre ansatte som jobber med å gi deg best mulig lånetilbud, samt bankene vi sender søknaden til, som får tilgang til informasjon om deg.

Det vil da uansett bare gjelde informasjon som trengs for å gi deg best mulig tilbud og service.

Koster det noe å sammenligne via dere?

Nei, Zensum er en gratistjeneste og du er ikke forpliktet til noe når du søker gjennom oss. Vi fungerer som et mellomledd mellom låntaker og långiver. Zensum krever en avgift fra banken, men dette medfører ikke rentetillegg eller kostnader for deg som kunde.

Zensum er en markedsføringskanal for långiverne, på lik linje med TV- og radioreklame.

Hvilke långivere samarbeider Zensum med?

Zensum samarbeider med flere ulike långivere. Her kan du se hvilke långivere vi samarbeider med.

Hvordan kan jeg komme med en klage?

Hvordan kan jeg komme med en klage?

Hos Zensum streber vi alltid etter å hafornøyde kunder. Hvis du er misfornøyd med tjenesten vår, eller har en klage, kan du kontakte vår klageansvarlige på kundeservice@zensum.no eller 23 96 52 00, eller sende et brev til:
Zensum AS klager manager - C/O Business Sweden,PB 1681, Vika, 0120 OSLO.

Hvem får tilgang til min informasjon?

Når lån skal sammenlignes, sender vi lånesøknaden din videre til långiverne vi samarbeider med. Klikk her hvis du vil se eller lese mer om hvilke långivere det gjelder.

Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?

Nominell rente en den variable renten man betaler for lånet sitt. Effektiv rente er den samlede rentekostnaden for den nominelle renten, inkludert tilleggskostnader som etableringsgebyr og termingebyr.

Hva er en medlånetaker?

For å øke muligheten for bedre lånevilkår kan man legge til en medlånetaker. En medlånetaker er en person som deler låneansvaret med deg og fungerer som en ekstra sikkerhet for långiver.

Personen som står som medlånetaker må være informert om låntakerens og medlånetakerens solidariske betalingsansvar ovenfor långiver.

Hva blir månedskostnaden for lånet mitt?

Månedskostnaden avhenger av flere ulike faktorer som: størrelsen på lånet, løpetid, rente og nedbetalingsplan.

Hva betyr månedskostnad, totalkostnad og rentekostnad?

Månedskostnaden er det beløpet du betaler til långiver hver måned. Her inngår renter, avdrag og administrasjonsgebyr som termingebyr og etableringsgebyr.

Totalkostnaden er den summen lånet til sammen har kostet deg når det innfris. Her inngår renter, avdrag og administrasjonskostnader som termingebyr og etableringsgebyr.

Et lån med lengre nedbetalingstid har høyere totalkostnad siden renter og administrasjonskostnader betales over en lengre periode.

Rentekostnaden er selve kostnaden for lånet ditt. Renter er prisen på penger og oppgis som en prosentandel av lånesummen.

Hva betyr innfrielseskrav?

Långiverne stiller ulike krav til om et lån skal betales ut eller ikke. Noen ganger følger det med et såkalt innfrielseskrav.

Långiver innfrir altså gjelden på dine vegne ved hjelp av en innfrielsesfullmakt, hvor du har fylt ut informasjon om nåværende lån. På den måten er långiver sikret at det nye lånet ikke går til forbruk.

Bør jeg ha høyest eller lavest mulig månedskostnad?

Lavest mulig totalkostnad for lånet er det billigste alternativet gjennom hele lånets løpetid. I visse perioder av livet kan det finnes mange gode grunner til å redusere månedskostanden mest mulig.

Ta utgangspunkt i egen økonomi, og forsøk så langt det går å velge kortest mulig nedbetalingstid for å oppnå lavere totalkostnad for lånet.

Skal lånet betales med faktura eller autogiro?

Mange av Zensums långivere lar deg velge om du vil betale med papirfaktura, e-faktura eller autogiro. Fordelen med autogiro er som oftest at det ikke er forbundet med ekstra kostnader. Långiverne krever ofte et termingebyr for postfaktura eller digital faktura.

Når utbetales lånet?

Når du aksepterer et tilbud, blir det sendt et gjeldsbrev hjem til deg i fysisk eller digital utgave.

Dette tar vanligvis alt fra 1 time til 5 dager, avhengig av långiver. Zensum kan ikke påvirke saksbehandlingstiden hos långiverne, men det går som oftest raskest hvis du signerer med BankID i stedet for via brev.

Må jeg bestemme meg over telefon?

Du tar aldri beslutninger over telefon. Våre ansatte står til rådighet slik at dere sammen kan regne ut hvilket forbedringspotensial du har.

Du kan selv følge mottatte tilbud på Mine sider hvis du ikke ønsker å snakke med en lånekonsulent.

Det er først når du har signert låneavtalen hos långiver (enten digitalt eller fysisk) at du har tatt en beslutning.

Kan jeg endre beløp i etterkant?

Ja, du kan alltid justere beløpet i etterkant. Ettersom kredittopplysningen kun gjelder i 30 dager, anbefaler vi at du kontakter oss så snart du oppdager at du vil endre vilkårene for lånet, f.eks. beløp eller nedbetalingstid.

Kan jeg få lavere rente på et eksisterende lån?

Ja, du velger selv hvilke lån du vil sammenligne og refinansiere. Vi hjelper gjerne til med å finne bedre vilkår for eksisterende lån.

Er renten min fast eller flytende?

Alle långivere Zensum samarbeider med tilbyr flytende rente. Det innebærer at renten kan endres, men ikke at renten på det eksisterende lånet kan være gjenstand for vilkårlig økning.

Låneavtalen din oppgir renten du og långiveren er blitt enige om. For at långiveren skal heve renten, må opplåningskostnadene deres øke. Det vil si kostnaden långiver har for å låne ut penger. Årsaken til økte kostnader kan f.eks. være at Norges Bank hever styringsrenten.

Er jeg garantert bedre rente?

Alle långivere gjør sin egen vurdering av deg basert på ulike parametere, for eksempel betalingsevne, lånesum og tidligere gjeld.

Zensum fungerer som mellomledd mellom låntaker og långiver, og kan ikke påvirke långivernes vurderinger.

Det du selv kan gjøre for å øke muligheten for bedre vilkår, er å legge til en medsøker i søknaden din. Samtidig bør du unngå å opprette flere lånesøknader hos flere ulike långivere og låneformidlere samtidig. Å ha flere saker gående hos ulike aktører vil ikke øke sjansen for bedre løsninger. Det vil tvert i mot ødelegge muligheten for gode forslag til låneløsning.

Hvorfor bør jeg legge til en medsøker?

Du må selvfølgelig ikke legge til en medsøker. Ofte kan det være en fordel å være to som søker siden långiver da tar hensyn til to personinntekter. Den samlede betalingsevnen til begge blir da vurdert.

En medsøker gir långiver økt sikkerhet, noe som nesten alltid resulterer i bedre lånevilkår. Den som står oppført som medsøker må likevel være oppmerksom på sitt solidariske betalingsansvar ovenfor långiver.

Hva betyr refinansieringslån?

Zensum hjelper deg med å finne bedre lånevilkår for dine eksisterende lån. Du kan enkelt fylle ut søknaden her med opplysninger om lånene du har. Videre hjelper vi deg med å finne et såkalt refinansieringslån på samme beløp som den eksisterende gjelden din.

Kan jeg få et nytt lån gjennom dere?

Ja. Av og til kan det oppstå behov for midlertidig finansiering til f.eks. oppussing eller bilkjøp. Hvis du vil søke om nytt lån, kan Zensum selvfølgelig hjelpe deg med det.

Vi anbefaler deg likevel å se over lånebehovet først, både med tanke på størrelse og om det heller holder å spare en del av lønnen i en periode.

Husk også at nedbetalingen av lånet ofte starter samme måned som lånet utbetales. Vi hjelper gjerne til med en gjennomgang av månedskostnad, totalkostnad og rentekostnad.

Hvor raskt får jeg svar på søknaden min

Fra og med søknaden sendes, tar det opptil 24 timer før alle långivere har svart. De fleste långivere svarer likevel betydelig raskere enn dette. Du vil motta en melding på telefonen eller nettbrettet ditt når en långiver kommer med tilbud.

For å få et best mulig lån, råder vi deg likevel til å vente inn tilbud fra flere långivere før du aksepterer et tilbud.

På Mine sider gir vi deg en indikasjon på når du kan forvente deg å motta samtlige tilbud.

Hvor mye kan jeg låne?

Via Zensum kan du søke om privatlån fra 10 000–600 000 kr. Hver enkelt långiver har egne regler for hvor stort beløp som kan innvilges. Dette avhenger f.eks. av betalingsevne samt hvor stor samlet gjeld du har.

Zensum kan ikke påvirke beløp eller renten som tilbys, men vi kan hjelpe deg med å sammenligne ulike alternativer.

Hvor lenge gjelder tilbudet mitt?

Dette varierer fra långiver til långiver, men tilbudet fra Zensums långiver gjelder som oftest i 30 dager etter at du starter sammenligningen.

Hvorfor bør jeg samle lånene mine?

Med flere utspredde lån må du holde oversikt over disse samt betale rente, avdrag og gebyr til flere långivere hver måned. Dessuten legger de fleste långivere til et termingebyr, en unødvendig kostnad du kan unngå hvis du heller samler alle lånene på ett sted.

Kredittverdigheten kan også forbedres når du samler flere lån til ett, noe som igjen øker muligheten for bedre lånevilkår lengre frem.

OBS: Det er en vanlig misforståelse at samling av lån automatisk fører til lavere kostnader. Dette stemmer ikke. Gå nøye gjennom totalkostnaden for det nye lånet før du tar en beslutning.

Hva er et boliglån?

Et boliglån er hovedsakelig et lån som gis i forbindelse med kjøp av bolig og er et lån som kan gis til privatpersoner, som ønsker å kjøpe bolig og trenger lån. Det er forskjellige boliglån, og du kan selv bestemme hvilket boliglån som er best for deg og din situasjon.

Hvorfor bør jeg legge til en medsøker når jeg søker om boliglån?

Du trenger ikke legge til en medsøker, men dette kan ofte være en fordel, da det da er to inntekter som vil bli inkludert i lånet. En medsøker gir utlåner økt sikkerhet, noe som nesten alltid gir bedre lånevilkår. Personen som er oppført som en medsøker må likevel være klar over sitt solidariske ansvar for betaling til utlåner.

Er det trygt å bruke Zensums boliglån?

Ja, det er trygt å bruke Zensums boliglån. Når du deler informasjon med oss, lagres den kryptert slik at ingen utenforstående kan få tilgang til den. I tillegg er vi veldig forsiktige med hvem som får se informasjon om deg.

Hvordan vet jeg hvilken bank jeg skal velge når jeg søker om boliglån fra Zensum?

Zensum jobber med et stort antall banker, så hvis du ikke allerede er sikker på hvilken bank du skal velge, er vi alltid klare til å veilede og hjelpe deg slik at du kan ta den avgjørelsen som er best for deg.

Våre samarbeidspartnere
Bank NorwegianInstabankNordax
Santander
ResursNordea